Federacja wystąpiła do Komendanta Głównego Policji o podjęcie działań w kierunku wyeliminowania praktyki legitymowania pracowników socjalnych przy pomocy dowodów osobistych.
W piśmie adresowanym do Komendanta zwracamy uwagę, iż obecny § 4 pkt 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 września 2015 r. w sprawie postępowania przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów pozwala ustalić tożsamość osoby legitymowanej na podstawie innego dokumentu zawierającego fotografię i oznaczonego numerem lub serią, a powyższe warunki niewątpliwie spełnia legitymacja służbowa pracownika socjalnego.
Nie mniej jednak doświadczenie wielu pracowników socjalnych w Polsce to dziś konieczność nie tylko okazywania dowodów osobistych podczas wykonywania czynnosci służbowych z udziałem funkcjonariuszy policji, ale także wpisywanie w protokoły przesłuchań w sprawach służbowych ich prywatnych adresów zamieszkania.
Powyższa praktyka nie tylko stoi w sprzeczności z obowiązującym prawem, ale także z tendencją ochrony przedstawicieli róznych służb, czego wyrazem jest niedawno podpisane porozumienie resortu rodziny z Komendą Główną Policji w sprawie asysty policji dla pracowników socjalnych.
Na powyższy problem zwrócili nam uwagę sami pracownicy przy okazji zmiany rozporządzenia w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego. W licznej korespondencji nadesłanej drogą elektroniczną pojawiła się również opinia prawna sporządzana przez Wydział Prewencji KGP na wniosek jednego z naszych obiorców. Dziekując Panu Grzegorzowi za zgodę na udostępnienie adresowanej do niego odpowiedzi, publikujemy te jej strony które nadal są aktualne i mogą okazać się pomocne w kontakcie z funkcjonariuszami policji. Dodatkowo przypominamy, iż od 2015 r. obowiązują zmiany w kodeksie postępowania karnego, które dotyczą anonimizacji danych adresowych osób pokrzywdzonych, świadków oraz zgłaszających podejrzenie popełnienia przestępstwa.
Przeczytaj pismo do KGP
Przeczytaj opinię KGP