Kontrole w pomocy społecznej bardzo często wiążą się z ujawnianiem nieprawidłowości w działaniach JOPS, które mogą wywołać nie tylko skutki finansowe, ale grożą także odpowiedzialnością cywilną, służbową, a nawet karną. Jak uchronić się przed następstwami prawnymi błędów? Chcemy rozwiać wątpliwości pojawiające się w tym temacie, dlatego zapraszamy na nasz bezpłatny webinar pt.: „Kontrole w pomocy społecznej 2025 - odpowiedzialność kierownika JOPS”, który odbędzie się 24 marca o godz. 8.
Zapisz się >> https://bit.ly/4hSrl33
Program szkolenia:
I. Wszystkie rodzaje kontroli - podstawy, zakres przedmiotowy oraz przebieg, skutki i konsekwencje:
1) kontrole kompleksowe,
2) kontrole problemowe,
3) kontrole doraźne.
II. Zadania kierownika jednostki – szczegółowe omówienie następujących obowiązków kierowników JOPS:
1) umożliwienie wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostki podlegającej kontroli;
2) problematyka ochrony danych osobowych lub dóbr osobistych zarówno beneficjentów pomocy społecznej, jak i pracowników JOPS podczas kontroli i w związku z kontrolą;
3) przedstawienie na żądanie zespołu inspektorów informacji, dokumentów i danych dotyczących przedmiotu kontroli;
4) udzielenie zespołowi inspektorów informacji w formie ustnej lub pisemnej w zakresie objętym kontrolą;
5) zapewnienie warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli;
6) umożliwienie zespołowi inspektorów przeprowadzanie rozmów z pracownikami lub osobami korzystającymi z usług świadczonych w jednostce podlegającej kontroli w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli (w tym przykładowy casus: DPS dla osób w podeszłym wieku)
III. Odpowiedzialność kierownika i jednostki
Omówienie poszczególnych rodzajów odpowiedzialności i konsekwencji za stwierdzone nieprawidłowości:
1) Odpowiedzialność finansowa i cywilna.
2) Odpowiedzialność służbowa (pracownicza).
3) Odpowiedzialność karna, w tym wynikająca z przepisów ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 104).
IV. Uprawnienia kontrolujących - szczegółowe omówienie:
1) żądania informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do sprawowania kontroli;
2) swobodnego wstępu w ciągu doby do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej;
3) przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątku kontrolowanej jednostki oraz przebiegu określonych czynności objętych obowiązującym standardem;
4) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki udzielenia informacji w formie ustnej i pisemnej w zakresie przeprowadzanej kontroli;
5) wzywania i przesłuchiwania świadków;
6) zwrócenia się o wydanie opinii biegłych i specjalistów z zakresu pomocy społecznej;
7) pobierania za pokwitowaniem oraz zabezpieczania dokumentów związanych z zakresem kontroli, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej;
8) sporządzania, a w razie potrzeby żądania sporządzenia niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień lub obliczeń;
9) przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym do realizacji celu kontroli;
10) przeprowadzania kontroli problemowej w siedzibie kontrolującego, na podstawie dokumentów udostępnionych przez jednostkę podlegającą kontroli.
V. Plany kontroli JOPS na 2025
Omówienie na podstawie wybranych województw (lub województw zgłoszonych przez Państwa przed szkoleniem) planów wojewodów w zakresie kontroli w JOPS.
Zapraszamy na szkolenie! Zapisz się >> https://bit.ly/4hSrl33
Organizator:
Wolters Kluwer Polska, LEX Pomoc Społeczna
LEX Pomoc Społeczna to jedyny na rynku elektroniczny serwis dla pracowników ośrodków pomocy społecznej, który odpowiada na najważniejsze pytania z zakresu: pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, pieczy zastępczej, postępowania administracyjnego. A dzięki praktycznym dokumentom możliwa jest sprawna interpretacja przepisów.