W związku z epidemiologicznym zagrożeniem koronawirusem przypominamy o obowiązkowych i zalecanych działaniach oraz uprawnieniach dla pracodawców oraz pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy w pomocy społecznej.

Mając na względzie charakter pracy w pomocy społecznej tj. m.in. stałą styczność z osobami, w tym w ich miejscu zamieszkania, przekazujemy podstawowe informacje dotyczące zachowania podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny, a także rekomendacje dla pracodawców wynikające z obowiązujących przepisów prawa oraz zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Rekomendacje mają na celu zatrzymanie rozpowszechniania się koronawirusa oraz wywołanej przez niego choroby COVID-19.

Zalecenia WHO dla pracodawców

Światowa Organizacja Zdrowia wydała zalecenia dla pracodawców w celu zwalczania rozprzestrzeniania się koronawirusa. Zalecenia obejmują m.in.:

- regularne czyszczenie wszelkich powierzchni środkami dezynfekującymi tj. biurek, ale również powierzchni takich jak klawiatury, myszki komputerowe, telefony itp.;

- zapewnienie stałego dostępu do środków myjących (mydło, bieżąca woda), ale także dla pracowników terenowych do środków antybakteryjnych w specjalnych dozownikach;

- umieszczenie w miejscach widocznych plansz poglądowych dotyczących prawidłowego sposobu mycia rąk i przestrzegania zasad higieny;

- wprowadzenie zasady, że pracownicy wykazujący nawet niewielkie objawy chorobowe (gorączka powyżej 37,3 stopni Celsjusza i kaszel o łagodnym natężeniu) powinni pozostać w domu, a jeśli stawili się w pracy powinni zostać skierowani do domu;

- przygotowanie planów awaryjnych na wypadek wystąpienia przypadków wirusa w zakładzie pracy lub na obszarze, na którym działa zakład pracy (zasady odizolowania chorego pracownika, telepraca).

Specustawa o zwalczaniu koronawirusa

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zakłada m.in.:

- W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna) (art. 3);

- W przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły do których uczęszcza dziecko, z powodu COVID-19, ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 645 i 1590) przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy za okres nie dłuższy niż 14 dni (art. 4);

Rekomendacje dla jednostek pomocy społecznej

W związku z istniejącym zagrożeniem zasadnym jest także:

- wyposażenie oraz stałe zapewnienie dostępu pracownikom terenowym (pracownikom socjalnym, asystentom rodziny) – do podręcznych środków antybakteryjnych oraz jednorazowych rękawiczek i maseczek (środków ochrony osobistej), a także ograniczenie wyjść terenowych na obszarach zagrożonych potwierdzonych występowaniem koronawirusa;

- zapewnienie w biurach właściwej higieny (dostęp do mydła, bieżącej wody, regularne czyszczenie powierzchni biurowych);

- odwołanie wszystkich imprez lub spotkań organizowanych przez jednostki pomocy społecznej o charakterze masowym;

- reagowanie na obecność w pracy pracowników z objawami chorobowymi (zalecenie ich zwalania do domu);

- bezwzględne stosowanie się do uprawnienia pracownika wskazanego w art. 210 kodeksu pracy tj. w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. Jeżeli powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia, pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. Pracownik nie może ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla niego konsekwencji z powodu powstrzymania się od pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia w przypadkach, o których mowa.

Przypominamy pracodawcom i pracownikom, że do kontaktu z osobami chorymi lub podlegającymi kwarantannie, uprawnione są wyłącznie służby medyczne lub mundurowe. W razie podejrzenia, iż klient może być osobą chorą, poddaną kwarantannie, wykazuje objawy chorobowe lub/i przebywał na zagrożonym terenie – należy skorzystać z uprawnienia wskazanego w art. 210 k.p. oraz powiadomić Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną, jeśli dana osoba nie była wcześniej zgłoszona.    

Prywatność i ochrona danych osobowych

Ta strona internetowa używa ciasteczek do zarządzania funkcjami serwisu m.in w celach statystycznych. Używając naszej strony pozwalasz na zapisywanie tego typu informacji. Jeśli nie wyrażasz na powyższe zgody - zmień ustawienia przeglądarki. Więcej o polityce prywatności przeczytasz tutaj Klauzula informacyjna dot. danych osobowych dla osób niezrzeszonych w Federacji, a chcących skorzystać z naszej pomocy związkowej znajduje się tutaj Zanim zwrócisz się o udzielenie przez nas pomocy związkowej (interwencja, poradnictwo) zapoznaj się z klauzulą, a następnie prześlij nam swoją zgodę na przetwarzanie danych w określonych zakresie. Bez Twojej zgody nie będziemy mogli zająć się Twoją sprawą.  

Rekomendujemy

Partner merytoryczny

IFSW member

We are International Federation
of Social Workers member
Jesteśmy członkiem Międzynarodowej
Federacji Pracowników Socjalnych

Partner medialny

Polecamy serwis

Media społecznościowe

Podążaj za nami w serwisach społecznościowych:

               

Kontakt

Adres siedziby:
ul. Jana Cybisa 7,
02-784 Warszawa
e-mail: kontakt@federacja-socjalnych.pl