Drugi z naszych filarów zmian w pomocy społecznej, który uzgadnialiśmy z Ministerstwem właśnie stał się faktem. Minister Rodziny i Polityki Społecznej podpisała, a w Dzienniku Ustaw opublikowano - rozporządzenie w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego, które wprowadza szereg istotnych zmian w procedurze wywiadu, ułatwia ją i precyzuje, a przede wszystkim pozwala zrezygnować z części biurokratycznych obowiązków. Na deser otrzymamy nową legitymację służbową. Rozporządzenie zostało wprawdzie opublikowane, ale ze względu na konieczność dostosowania systemów informatycznych zacznie obowiązywać za 6 miesięcy.  

 Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz.U. z 2021 poz.893)

Jakie zmiany przniesie nowe rozporządzenie?

1. Nowa legitymacja

Legitymacja pracownika socjalnego zyska nowy wygląd. Będzie wykonana ze sztucznego tworzywa w kolorze grafitowym, a na okładce umieszczony zostanie orzeł z godłem Rzeczypospolitej Polskiej w kolorze srebrnym i napis „LEGITYMACJA PRACOWNIKA SOCJALNEGO” w kolorze srebrnym. Nowa legitymacja zastąpi papierową, która nie dość, że była łatwa w podrobieniu, to jeszcze nie dodawała prestiżu.

2. Nowe i lepsze zasady przeprowadzania wywiadu

W samym rozporządzeniu wprowadzone mają zostać m.in. następujące zmiany:

- nowy zapis, że wywiad ma służyć także diagnozie sytuacji osób i rodzin, a nie tylko celom związanym z prowadzeniem postępowań administracyjnych Wobec trwających działań mających na celu rozdzielenie tychże postępowań od pracy socjalnej – wywiad ma być szerzej wykorzystywany jako narzędzie diagnostyczne w praktyce i metodyce pracy pracownika socjalnego udzielającego wybranych świadczeń w formie niefinansowej

- poszerzenie katalogu sytuacji, gdy możliwe będzie odstąpienie od określonych czynności podczas wywiadu (np. podpis wnioskodawcy, uzyskanie dokumentacji), nie tylko, jak obecnie - gdy mamy do czynienia z osobą chorującą psychicznie, ale także wobec chorych somatycznie, których stan zdrowia nie pozwala na wykonanie określonych czynności

- doprecyzowanie, że wywiad z osobą: ubezwłasnowolnioną, niezdolną do samodzielnej egzystencji lub gdy jego przeprowadzenie wymagane jest na rzecz świadczeń opiekuńczych, przeprowadza się z opiekunem w miejscu przebywania tej osoby, nad którą sprawowana jest opieka

- wprowadzenie zasady, że legitymację służbową okazuje się przy kolejnych wywiadach tylko na żądanie, a nie jak było obecnie za każdym razem, gdy przeprowadzany jest ten wywiad

- na nowo uregulowano kwestię przeprowadzania wywiadu, w tym jego aktualizacji u osób przebywających w domach pomocy społecznej oraz ośrodkach wsparcia, a także procedurę przeprowadzania wywiadu „alimentacyjnego” z członkami rodziny osoby ubiegającej się lub otrzymującej pomoc

- doprecyzowano kwestie możliwości składania kopii dokumentów w postaci elektronicznej, co stanowi znaczące udogodnienie dla stron i usprawni procedurę przeprowadzania postępowania dowodowego, zwłaszcza w sytuacjach, gdy osobiste dostarczenie dokumentacji nie jest możliwe

Nowe druki – prościej i szybciej

W samych formularzach wywiadu także nastąpią ważne zmiany. Nie wszystkie nasze postulaty są wprawdzie możliwe do zrealizowania z uwagi na powiązanie rozporządzenia z ustawą o pomocy społecznej (delegacja ustawowa), ale już proponowane poprawki dają nadzieję na usprawnienie procesu przeprowadzania wywiadu. A zatem m.in.:

- wywiad cz.I zostanie podzielony na 2 części: obligatoryjną (dane osobowe i plan pomocy), a także fakultatywną (pozostałe rubryki). To pracownik socjalny przeprowadzając wywiad będzie decydował, które z części są niezbędne, a które może pominąć. Nowa procedura ma szansę skrócić czas potrzebny na wypełnienie formularza.

- dodano informacje o pobycie osoby bezdomnej, dane opiekuna prawnego lub kuratora, dane asystenta rodziny, dane dotyczące aktywizacji zawodowej  

-  wykreślono obowiązek wskazywania danych osobowych właściciela lokalu w przypadku wynajmu (brak zgodności z RODO), liczby miejsc do spania, częstotliwość kontaktów z krewnymi zamieszkałymi osobno   

- doprecyzowano, że zbierane dane dotyczące osób przebywających w całodobowych instytucjach dotyczą wyłącznie wspólnie zamieszkałych członków rodziny i dotyczą ostatnich 5 lat

- scalono informacje dotyczące funkcjonowania rodziny (przemoc, trudności opiekuńczo-wychowawcze, konflikty)  

- dodano informacje ważne dla bezpieczeństwa pracowników podczas przeprowadzania wywiadów tj. czy wywiad był w obecności drugiego pracownika lub przy asyście Policji

- wprowadzono nowe rozwiązanie polegające na tym, że plan pomocy pracownika socjalnego może być zatwierdzony w całości lub części, albo odrzucony przez kierownika, ale wtedy zastrzeżenia lub zmiany powinien napisać sam kierownik.

 

Prywatność i ochrona danych osobowych

Ta strona internetowa używa ciasteczek do zarządzania funkcjami serwisu m.in w celach statystycznych. Używając naszej strony pozwalasz na zapisywanie tego typu informacji. Jeśli nie wyrażasz na powyższe zgody - zmień ustawienia przeglądarki. Więcej o polityce prywatności przeczytasz tutaj Klauzula informacyjna dot. danych osobowych dla osób niezrzeszonych w Federacji, a chcących skorzystać z naszej pomocy związkowej znajduje się tutaj Zanim zwrócisz się o udzielenie przez nas pomocy związkowej (interwencja, poradnictwo) zapoznaj się z klauzulą, a następnie prześlij nam swoją zgodę na przetwarzanie danych w określonych zakresie. Bez Twojej zgody nie będziemy mogli zająć się Twoją sprawą.  

Rekomendujemy

Partner merytoryczny

IFSW member

We are International Federation
of Social Workers member
Jesteśmy członkiem Międzynarodowej
Federacji Pracowników Socjalnych

Partner medialny

Polecamy serwis

Media społecznościowe

Podążaj za nami w serwisach społecznościowych:

               

Kontakt

Adres siedziby:
ul. Jana Cybisa 7,
02-784 Warszawa
e-mail: kontakt@federacja-socjalnych.pl